bmenu1     fb1    insta1  

Az indulás napja 

Bulgária déli részéről, a Fekete-tenger partjáról indul túránk, hogy rövid bolgár szakasz után, átkelvén a Sztradzsa-hegység vonulatain Törökország kicsiny európai szegletében kalandozzunk. Ez a rész földművelés szempontjából igen termékeny, mediterrán jellegű vidék. Átkelvén a Fekete-tenger partvidéke mentén húzódó vonulaton egy meleg éghajlatú, sűrűn lakott alföldi jellegű tájékra tévedünk, mely Törökország legnépesebb városába, Ázsia kapujába, Isztambul városába torkollik.

 

Az első szakasz útvonalterve:

 

Reggel 6:10-kor indul gépünk a budapesti Liszt Ferenc Reptérről, s 8:40-kor (helyi idő szerint) már landolunk is a Fekete-tenger partján található Burgasz város repterén. 

Burgasz (30 m, 208 ezer lakos)

Megyeszékhely. Minden irányból víz határolja, a szárazföld felől a Burgaszi-tó, keletről pedig a Fekete-tenger. A déli tengerpart fővárosa, Várna után második legnagyobb üdülővárosa, Bulgária ötödik legnagyobb városa. Érdemes egy kis idő tölteni a partmenti üdülőparkban, valamint megnézhetjük az ettől délebbre a félsziget déli részén lévő kikötőt. Igazi látványossága nincsen, inkább üdülőváros jellegű.

A város után az alig 700 méteres földnyelven halad az autóút a Burgaszi-tó és a Fekete-tenger között. Még kb. 10 km-t kell rajta megtennünk a tóvidéket elhagyva a 2. csomópontnál elhagyhatjuk (9 és 99 út kereszteződése), s a pálya bal oldalán futó kis mellékúton folytathatjuk a túrát.

 

Időjárás Burgaszban:

Find more about Weather in Burgasz, BU
Click for weather forecast

 

Túránk első 67 km-ét a Fekete tenger partvidékén tesszük meg.

 

Szozopol (21 m, 3500 lakos)

8 km-t haladtunk az öböl mentén. Kis halászváros kikötővel. A „mentség „ városa, részben görögök lakják. Az egykori görög Apollónia területén fekszik. Hozzá tartozik a két kis sziget, nagyobbon a Szent Jánoson tengerészeti iskola található. Innen kezdődik az igazi déli riviéra, amit mi már csak 21 km erejéig élvezhetünk aztán búcsút intünk a Fekete-tengernek. A város után kénytelenek leszünk visszatérni a 99. sz. főútra. A hegyfokok és a homokos öblök között dimbes-dombos szakaszra számíthatunk. Az első sziesztánkat is valahol ezen a szakaszon tölthetjük.

 

A nap hátralévő részében bevetjük magunkat a hegyek közé, az estét valahol Maliko Tarnovo városának közelében töltjük.

 

Átlépjük a török határt

 

A délelőtti órákban megmásszuk a Bulgáriát Törökországtól elválasztó Sztradzsa-hegység 652 m magas vonulatát és begurulunk Törökországba!

 

 

Apró mellékutakon haladunk a hegység vonulatával párhuzamosan kicsiny török falvak között Isztambul irányába.

 

 

A délutáni órákban elérjük első török városunkat:

 

Vize (168 m, 12 ezer lakos)

Az első valamirevaló török városunk. Nevezetességei: Kis Hagia Sophia templom mecsettel., Vize erőd tornya büszkén magasodik a város fölé, és egy régi romos-gyomos amfiteátrum is van itt. A hegyek lábánál elterülő sík vidéken haladunk tovább kelet felé.

Tovább Iszambul felé

 

A mai nap különösebb látnivalóktól mentes. Célunk, hogy minél jobban megközelítsük Isztambult.

ISZTAMBUL

 

A délelőtti órákban végre elérjük Ázsia kapuját.

 

Isztambul (törökül İstanbul régiesen Sztambul,előző történelmi nevein Bizánc,Konstantinápoly) több mint 13 milliós lakosságával Törökország legnagyobb városa, annak kulturális, művészeti és gazdasági központja, illetve1923-ig fővárosa. Jelenleg İstanbul tartomány székhelye. A város a Boszporusz és a Márvány-tenger két oldalán terül el, s területileg ugyan csak kisebb része van Európában, mégis európai városnak tartják. Különleges fekvése, római kori, bizánci és oszmán építészeti emlékei, valamint a múzeumaiban és palotáiban fellelhető művészi alkotások révén a turisták kedvelt úticéljává lett.

Főbb látványosságai: 

  • Topkapı palota: a palota a szultán hivatalos rezidenciája volt, mely otthont adott feleségeinek, többszáz ágyasának és csatlósok ezreinek. A hárem csak csoportosan látogatható, ha be akarunk jutni korán meg kell váltani a jegyet, mert időpontra szól. Belépőjegy: 20 líra a palotába, s további 15 líra a hárembe. Nyitva 9-17 óráig. A Világörökség része.
  • Aja Szófia (Szent Bölcsesség temploma): a kereszténység egyik legpompásabb  emléke az építészet csodálatos alkotása. A 15. században mecsetté alakították. Magasba törő kupolájának átmérője 32 méter, magassága 56 méter. 40 bordán nyugvó kupola még ma is a mérnöki tudomány csodája (eredeti kupolája még ennél is nagyobb volt, de egy földrengés során elpusztult). 1934 óta múzeummá alakították át. Belépő 20 líra. Reggeltől estig látogatható. Világörökség része!
  • Kék-mecset: I. Ahmed szultán pompás mecsete a világ egyik leghíresebb vallási épülete. 1616-ban készült el. Nevét a külsejét borító kék izniki csempékről kapta. A 23,5 méter átmérőjű 43 méter magas főkupolát, melyet négy hatalmas 5 méter átmérőjű oszlop támaszt alá, félkupolák köre övezi. Körülötte 6 minaret emelkedik a magasba (csak a mekkai Nagymecsetnek van még 6 tornya az egész világon. Nyitva reggeltől estig (dél körül imaidőben nem látogatható). Belépő (könyv szerint) nincsen! Belépéskor a cipőt ne felejtsük el levenni, hosszú nadrág, ujjas póló elvárt!
  • Nagybazár: török különlegesség, a vásárlók paradicsoma, fotósok álma. 1461-ben alapították. Szőnyegárusok, ékszerészek, fűszerek és egyéb csecsebecsék garmadája fogad minket. Alkudni nemcsak lehet, hanem természetesen illik is!
  • Szulejmán-dzsámi: Isztambul másik, kevésbé híres, de a Kék-mecsethez hasonló szépségű épülete. Itt található az építész: Szinán és maga Szulejmán sírja is. A főépület előtti teraszos kertekből csodálatos kilátás nyílik az Araszarv-öbölre és a Boszporuszra. Ingyenes!
  • Hidak a Boszporuszon: 1973-ban építettek először hidat a két földrész közé (Boszporusz-híd). Hosszúsága 1510 méter, 64 méterrel fut a tenger felszíne fölött. Autópálya halad át rajta, használatáért külön díjat kell fizetni. Állandó a dugó és a torlódás rajta. Éjszaka csodálatos LED világítás teszi egyedülállóvá.Azóta megépült Fatih Sultan Mehmet híd (1988) északabbra található, s hosszabb is az előzőnél.


 

Kék Mecset

Időjárás Isztambulban:

Find more about Weather in Isztambul, TU
Click for weather forecast

 

A késődélutáni órákban átkelünk a Boszporuszon a város ázsiai oldalára. Egy éjszakai expresszvonattal utazunk tovább Ankara irányába. A felkelő nap - reményeink szerint - már a török fővárosban fog köszönteni minket a több, mint 400 km-es vonatút után.

Két keréken a Nagyvilágban

A honlapot szerkeszti és a túrabeszámolókat írta: Puskás Zoltán (pusizoli).
A nagyvilagban.hu a következő, korábban az alábbi címeken elérhető weboldalat tartalmát egyesíti:

  • pusizoli.extra.hu
  • pusizoli.weboldala.net
  • pusizoli.notabringa.hu
  • usa.notabringa.hu

Az oldal tartalmi elemei - a forrás-megjelölés és szerzővel való egyeztetés után - szabadon felhasználhatóak.

Köszönjük látogatásod!

Közösségi oldalunk

© 2018 Két keréken a Nagyvilágban

Keresés

logo1

Tovább a hegymászós oldalra

Hegyi logo2

Free Joomla! templates by AgeThemes

This website uses cookies

A webhely cookie-k segítségével elemzi a forgalmat. A webhely használatával elfogadja a cookie-k használatát.
Statisztikák készítése céljából a felhasználási adatokhoz a Google is hozzáférhet.