bmenu1     fb1    insta1  

Az ötödik szakasz arról a hegyvonulatról szól, melyet egy Észak-Amerikát átszelő túrán nehéz lenne kikerülni, hiszen több mint 4800 kilométer hosszan nyúlik észak-déli irányban a fagyos kanadai Brit Columbia legészakibb részétől egészen az Egyesült Államok Új-Mexikó államáig. Ráadásul legmagasabb vonulata éppen utunkba esik, s legmagasabb csúcsa a 4401 méteres Mount Elbert is itt magasodik Colorado államban. Ezáltal egészen különleges magashegyi élményben lesz részünk Európában soha nem látott 3500 méter feletti hágókkal, kalandos magashegyi utakkal, mígnem elérjük a Colorado-folyó völgyét, mely levezet minket a sivatagos „vadnyugatra”.

 

Túránk ötödik szakasza 5 napból áll, ezalatt 526 km-t kell megtennünk magashegyi utakon. A szakaszon 3 db háromezer méternél magasabb hágó is vár ránk.

Elsőként azonban át kell haladni a hegy lábán elterülő hatalmas városon: Denveren.

DENVER      (600 ezer lakos, 1620 méter tszfm.)

Colorado tagállam fővárosa, egyben legnépesebb városa. A Közép-nyugati régió egyik jelentős gazdasági központja. A várost nyugatról a Sziklás-hegység keleti vonulatai határolják. A már jól ismert South Platte folyó a városon halad át, majd a déli városhatárt követően három részre szakad.

Denver lakossága a 2010-es népszámlálás szerint meghaladta a 600.000 főt, ezzel a 24-ik legnépesebb USA-beli város lett. 800 kilométeres körzetben nem található hasonlóan nagy város. Lakossága az elővárosokkal meghaladja a 4.000.000 főt. Igazi látnivalói nincsenek, de a belváros megér egy kört.

Denver után utunk jönnek a hegyek!

Denver elővárosai, megérkeztünk a Sziklás-hegység lábához. A Clear Creek Canyon Road-on vetjük be magunkat a sziklák közé, mely a régi 6-os út (az új tőle délebbre autópályaként szeli át a Sziklás-hegységet). Elképesztő sziklák között kanyarog az út egyre magasabbra. Közben gyorsan elérjük a 2000 méteres magasságot, s a következő minimum 270 km-t már ennél magasabb régióban fogjuk megtenni.

A mai nap vége Idaho Springs város környékén lesz. Ez a kisváros 2300 méterrel fekszik a tenger szintje felett.

Július 22-én két 3500 méter környéki magashegyi hágó vár ránk. Előttük azonban áthaladunk Georgetown városán.

Georgetown    (1000 lakos, 2600 m tszfm.)

Megyeszékhely, korábban bányászfalucska volt. Ezüstöt bányásztak a környéken. A Clear Creek folyó völgyében fekszik. Történelmi belvárosa megér ez látogatást. A város után található egy híres hegyi vasúti vonalnak a hídja, mely régen a bányákhoz vezetett. Ma turistalátványosság.

A vasúti híd után a pálya melletti Clear Creek Country Greenway Trail aszfaltozott kerékpárúton haladhatunk tovább. Nem sokkal a város után elérjük Silver Plume-t, itt van a történelmi vasút végállomása. Innen először egy mellékúton, majd a Bakerville-Loveland Trail-en haladhatunk tovább, mely egészen elvisz minket a régi 6-os út leágazásáig.

A város után nem sokkal elhagyjuk a folyóvölgyet és nekivágunk első igazi magashegyi hágónknak.

Loveland hágó           (3655 m tszfm.)

Túránk első igazán komoly megmérettetése. Elhagyván a Clear Creek forgalmas völgyét 6 km hosszan kanyarog az út, ezalatt 346 m szintet kell legyőznünk (átlag 5,7%-os emelkedés). A hágó egyben vízválasztó az Atlanti és Csendes óceán között. A szakaszon eddig megtett 142 km emelkedő tendenciájú szakasz után végre jön a gurulás, bár mindössze 15 km erejéig.

Egészen Frisco-ig ereszkedünk, ahol egy víztározó található, innen újra emelkedik utunk.

 

Fremont hágó (3450 m)

Második háromezres hágónk, a három közül a legalacsonyabb és talán a legkönnyebb. A 91-es úton a patakvölgytől 486 m szintemelkedés vár ránk 17 km-en (átlag 2,8 %). Az utolsó 1-2 km lesz csupán egy kicsit meredekebb. Mellette található a világ legnagyobb molibdén bányája (Climax mine), mely a világ molibdén ellátásának a háromnegyed részét szolgáltatta.

 

 

 

A mai napunkat Leadville város közelében fejezzük be, 3000 méter körüli magasságban. Hideg éjszakánk lesz!

Leadville         (2600 lakos, 3094 m tszfm.)

Az út lassan veszít szintjéből, Leadville város nagyrésze még 3000 méter feletti magasságon található. Aranyat bányásztak a környéken. Ma már csak egy bányászati múzeum emlékeztet a múltra, azóta fellendült a turizmus. Magassága miatt állóképességi sportok akklimatizációs táboraként ismert. A város időjárásáról a következőket találtam. Júliusban az átlagos napi maximum 22,3°C (rekord 29 fok), átlagos napi minimum pedig mindössze 3,2°C (rekord mínusz 3). Tehát ezen a magasságon meglehetősen hűvös éjszakákra kell készülnünk! Júliusban átlagosan 12 napon esik az eső.

 

Július 23-án ismét csodás hegyi szakasznan nézünk elébe. Elsőként a Mount Elbert hegyóriás tárul majd a szemünk elé.

Mount Elbert            (4401 m)

A Sziklás-hegység legmagasabb csúcsa, az egybefüggő USA második legmagasabb hegye. Mi alulról a Twin lakes tavak irányából gyönyörködhetünk benne, de ha rááldozunk egy pihenőnapot, akár a tetejére is feljuthatunk.

A parkoló 3200 méteren található, innen még 1200 méter szint a csúcs, mely a völgyből nézve jobb oldali gerincen futó Mount Elbert South Trail ösvényen érhető el. Túratáv: 6,7 km egy irányban. Összesen: 13,4 km. Átlagos meredeksége az útnak 17,9% (az utolsó pár kilométer lesz húzós). A macikra vigyázzunk az erdőben!

Independence hágó (3687 m)

A szakasz utolsó és egyben legmagasabb hágója. Tetejéről mindkét irányból fantasztikus kilátás nyílik. Ez az USA második legmagasabb hágója (mindössze 9 méterrel marad el a vezető Cottonwood Pass-tól, mely útvonalunktól északra található). A leágazástól folyamatosan emelkedő 38 km-es szakaszon 918 km szintet kell legyőznünk, de az igazi emelkedés az utolsó 5-6 kilométeres hajtűkanyarokkal tűzdelt részen jellemző. A hágó után már folyamatosan lejteni fog utunk egészen a szakaszhatárig.

 

 

A nap végére pedig elérjük a hollywood-i filmekből is ismert Aspen üdülővárosát.

Aspen             (5900 lakos, 2418 m tszfm.)

Jelentése nyárfa. Nevét a hegység ezen a részén gyakori növényről kapta. Egykor bányászváros volt, jelenleg síparadicsom és a turizmus központja. Környékén 470 km sípálya van, több hollywoodi sztárnak is van itt saját háza. Több amerikai dalban is filmben is feltűnik a városka.

Elhagyjuk a 82-es főútat és a folyó partján futó Rio Grande Trail kerékpáros úton tekerünk Glenwoodig. Csodás szakasz!

Július 24-én és 25-én már kifelé tartunk a Sziklás-hegységből. Könnyű napok lesznek ezek, hiszen a Colorado-folyó mentén folyamatosan veszítjük a szintet.

Glenwood Springs (9600 lakos, 1756 m tszfm.)

Garfield megye legnépesebb városa és megyeszékhelye már a Colorado-folyó völgyében fekszik. Újból visszatértünk az autópálya mellé, hogy a folyó kék szalagja által vezérelt kanyonyban megtaláljuk a kiutat a hegyek közül. Itt már határozottan jó idő várható, a napi átlag maximumhőmérséklet júliusban 30,7°C és éjszaka is 11°C körül várható a hőmérséklet. A város után a völgy szűkössége miatt nem épült más út, így utunk során először, de nem utoljára kénytelenek leszünk autópályázni egy keveset. Csak Canyon Creek után fog kiszélesedni a völgy, innen ismét visszakapjuk a régi 6-os utat a pálya mellé.

Terveink szerint 25-én érjük el a szakaszunk végpontját: Grand Junction városát.

Grand Junction (60 ezer lakos, 1397 m tszfm.)

Nyugat-Colorado legnagyobb városa, Mesa Country megyeszékhelye. Jelentős agglomerációval rendelkezik a Colorado-folyó kiszélesedő völgyében. Időjárása már megfelel a „vadnyugat” félsivatagos klímájának, 30-35°C körüli maximummal kevés esővel. Nevéből is kitűnik, hogy jelentős közlekedési csomópont. Vasút, buszközlekedése élénk, sőt nagy reptere is van. A várostól délnyugati irányban található Colorado National Monument hegyei már az igazi „vadnyugatot” idézik vöröses színű kopár szikláikkal.

Julius 19-en, egy nappal a tervezett erkezes elott sikerult elernem Denver varosat. Szerencsere akadt szallasom is a kertvarosban, kb. 20 km-re a reptertol, egy fiatal kozepiskolai matektanar, Gregory fogadott be ket ejszakara, aki mellesleg nagy bicajos. 12 nap utan orommel konstataltam, ahogy a mosogep elnyeli buzos gonceimet, s a sator kenyelmet felcserelhettem egy kanapeera. Jol kialudtam magam, majd masnap reggel Denver belvarosa fele vettem az iranyt. Egy napom maradt pihenni, de ezt szerettem volna mindenkeppen hasznosan tolteni. 20 km-re volt a belvaros, mely hatalmas felhokarcoloival, rendezett utcaival, parkjaival rogton lenyugozott. Ez meginte egy olyan varos, amit nem eleg latni, hanem amiben jarni kell. Persze azert sok tekintetben elmarad New York es Chicago pompajatol, de a maga nemeben egyeduli a "Mile High City" becenevre kereszelt varos (ugyanis tengerszint feletti magassaga kb. 1 merfold, 1650 m). Keso delutan hatalmas vihar erkezett, melynek szele elerte Denvert is. Kitekertem a repterre, majd hosszas varakozas, es keses utan este 10 ora korul vegre megerkeztek tarsaim. A hosszu ut es az idoeltolodas kisse elnyuzta oket, de azert engem is megfarasztott a ketheti egyedullet, igy tudtunk orulni egymasnak rendesen. Osszeraktuk a gepeket, s a sotet ejszakaban megkeztuk az autopalyazast Gregoryhoz. Szegeny srac mar aludt, mire megerkeztunk otthonahoz, ami nem veletlen, hiszen lassan ejfelet utott mar az ora. S kilometeroramra pillantva ezt a pihenonapot sem sikerult 100 km alatt megusznom :-)

Két keréken a Nagyvilágban

A honlapot szerkeszti és a túrabeszámolókat írta: Puskás Zoltán (pusizoli).
A nagyvilagban.hu a következő, korábban az alábbi címeken elérhető weboldalat tartalmát egyesíti:

  • pusizoli.extra.hu
  • pusizoli.weboldala.net
  • pusizoli.notabringa.hu
  • usa.notabringa.hu

Az oldal tartalmi elemei - a forrás-megjelölés és szerzővel való egyeztetés után - szabadon felhasználhatóak.

Köszönjük látogatásod!

Közösségi oldalunk

© 2018 Két keréken a Nagyvilágban

Keresés

logo1

Tovább a hegymászós oldalra

Hegyi logo2

Free Joomla! templates by AgeThemes

This website uses cookies

A webhely cookie-k segítségével elemzi a forgalmat. A webhely használatával elfogadja a cookie-k használatát.
Statisztikák készítése céljából a felhasználási adatokhoz a Google is hozzáférhet.